De markt voor televisiereclame lijkt zich weer te herstellen, na twee jaren van krimp.
Naar verwachting zullen adverteerders dit jaar zo’n 3 tot 4 procent meer uitgeven aan commercials. Dat verwacht Spot, het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame.
Adverteerders gaven vorig jaar 933 miljoen euro uit aan commercials. Dat is zo’n 3 procent minder dan in 2012. In de tweede helft van vorig jaar was al wel sprake van lichte groei. In 2012 liepen de bestedingen aan televisiereclame nog ruim 5 procent terug.
,,Alles wijst erop dat het tij aan het keren is”, zegt Spot-directeur Michel van der Voort dinsdag. ,,Het herstel van de tv-omzet gaat namelijk harder dan het herstel van de economische groei.”
Het aantal adverteerders dat in 2013 televisie als reclamekanaal gebruikte, daalde met 2 procent tot 992. Het aantal merken waarvoor werd geadverteerd nam af van 1899 naar 1846.
Afgelopen jaar werden wel bijna een tiende meer commercials uitgezonden. Spot telde in totaal 13.545 verschillende filmpjes. 92 procent daarvan was vorig jaar nieuw op de buis. Gemiddeld duurde een reclamespotje ruim 26 seconden.
Branches die veel aan televisiereclame uitgaven zijn de voedingsmiddelensector, de detailhandel, makers van persoonlijke verzorgingsmiddelen en de horeca.
Spot signaleert verder dat bedrijven en organisaties steeds vaker ook een videocampagne op het internet willen inzetten. De omzet van deze vorm van adverteren is in 2013 uitgekomen op 12,3 miljoen euro, een stijging van ruim 37 procent ten opzichte van 2012. De stijging is vooral sterk in de tweede helft van vorig jaar. Spot verwacht dat de sterke groei van bestedingen aan onlinevideoreclames dit jaar doorzet.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl